10 tapaa tukea pienyrityksiä

10 tapaa tukea pienyrityksiä

Yrittäjyys ja arvostus yrittäjyyttä kohtaan on kokemuksieni ja havaintojeni mukaan noussut viime vuosien aikana. Olen huomannut, että yksinyrittäjiä, mikro- ja pk-yrityksiä nostetaan enemmän esiin medioissa, julkisessa keskustelussa ja oppilaitoksissa. Myös yhä useampi nuori sanoo olevansa kiinnostunut yrittäjyydestä.

Suomessa on 283 563 yritystä (Tilastokeskus, Yritysrekisteri 2016) pois lukien maa-, metsä- ja kalatalous. Ne työllistävät 1,4 miljoonaa ihmistä ja tuottavat veroja, joilla maksetaan palveluita kaikille. Yrityksistä 93,3 prosenttia on alle 10 hengen yrityksiä.

Koko 2000-luvulla uudet työpaikat Suomessa ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Vuosina 2001—2016 pk-yritykset loivat työpaikkoja yli 119 000 hengelle. Näistä työpaikoista yli 80 000 syntyi alle 50 hengen yrityksiin.

Lähde: Yrittäjyys Suomessa, yrittajat.fi, päivitetty 23.3.2018

On kiistaton tosiasia, että pienyritykset luovat työpaikkoja Suomeen ja vaikuttavat suoraan taloutemme hyvinvointiin ja kasvuun. Näiden yritysten olemassaoloa ja kykyä luoda työtä ei kuitenkaan tulisi pitää itsestäänselvyytenä. On muistettava, etteivät nämä yritykset kykene pysymään pystyssä ilman asiakkaita. Näitä asiakkaita, olemme me – tavalliset kuluttajat, jotka omalla ostokäyttäytymisellämme vaikutamme suoraan tai epäsuorasti alueemme yrityksiin.

Kuulen usein ”haluaisin ostaa paikalliselta yritykseltä mutta se on niin kallista” -tyyppisiä lausahduksia. Noh, ottamatta sen enempää kantaa hintatasoon, haluaisin kuitenkin muistuttaa, että tukemalla suomalaista työtä ja yrittäjyyttä myös meillä yksilöillä on hieno mahdollisuus vaikuttaa juuri näihin asioihin. Se (yksi monesta) vaikuttamisen keino, on ostokäyttäytyminen. Kehottaisin kuitenkin kaikkia, (myös meitä yrittäjiä) pohtimaan, minkälaisilla pienillä asioilla pystymme osaltamme vaikuttamaan siihen, kuinka pienillä yrityksillä (ja tätä kautta myös hyvinvointiyhteiskunnallamme) menee nyt ja jatkossa.

Kokosin alle 10 erilaista tapaa tukea pienyrityksiä. Lue lista ja ota vinkit käyttöön!

  1. Osta paikallisilta pienyrityksiltä. Tämä vaikuttamisen keino on toki itsestäänselvyys, mutta yksi tehokkaimmista. Tekemällä ostokset (tai osan niistä) tuet suomalaista osaamista ja vaikutat paikkakuntasi yritysten olemassaoloon. Kannusta myös muita tekemään samoin.

  2. Tilaa pienyrittäjän verkkokaupasta. Moni meistä rakastaa tehdä ostoksia verkossa. Mahdollistaahan verkkobisnes sellaisten tuotteiden hankkimisen, joita ei välttämättä paikallisesta marketista tai liikkeestä saa. Meillä Suomessa on tuhansia yksin-, ja pienyrittäjien pyörittämiä verkkokauppoja, joiden tuotevalikoima on päätähuimaava. Suosittelen lämpimästi koluamaan suomalaisia kauppoja, se on paitsi hauska tapa shoppailla ja viettää aikaa, myös super-siisti mahdollisuus tehdä upeita löytöjä!

  3. Vieraile paikkakuntasi myyjäisissä, käsityöläistapahtumissa ja pop-up-liikkeissä. Moni kädentaitaja panostaa tapahtumiin, joita järjestetään vain kerran tai kaksi vuodessa. Usealle pienyritykselle osallistuminen on suuri taloudellinen panostus. Myyjäiset ja pop-upit saattavat myös toimia eräänlaisina testeinä, joissa yrittäjät (ja sellaiseksi aikovat) tekevät tutkimusta siitä, löytyykö heidän tuotteillensa kysyntää sekä ostajia.

  4. Tutustu paikallisiin yrityksiin. Tee tutkimusmatka paikkakuntasi yrityksiin ja tutustu paikalliseen tuote- ja palvelutarjontaan. Saatat hämmästyä, mitä kaikkea hienoa voit löytää ihan läheltä.

  5. Suosittele pienyrityksen tuotteita ja palveluita. Olen kuullut sanottavan, että negatiiviset kokemukset kantavat pidemmälle kuin positiiviset. Tähän on ehdottomasti tultava muutos ja sinä voit olla se, joka viestii paikallisen osaamisen ilosanomaa eteenpäin. Suosittele pienyrityksen palveluita eteenpäin ja vaikuta osaltasi siihen, että yritykset tulevat suuremman yleisön tietoon.

  6. Reagoi ja kommentoi pienyrityksen some-postauksiin. Sosiaalinen media ja digimarkkinointi vievät paljon aikaa ja vaativat panostusta. Somessa oleminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että yrityksen sisältömarkkinointi tulee nähdyksi. Reagoimalla, kommentoimalla ja jakamalla pienyritysten postauksia altistat yritysten näkymisen verkostollesi. Tee hyvää ja klikkaa sydäntä!

  7. Arvostele pienyritys Googlessa. Se tunne, kun joku antaa julkisen positiivisen palautteen tai täydet 5 tähteä Googlessa – jes! Mitä enemmän hyviä arvosteluja, sen uskottavampi yritys. Asiakkaana sinulla on kaikki valta boostata pienyrityksiä verkossa. Jättämällä kommentin verkkoon autat myös ostajia löytämään tarvitsemiaan tuotteita ja palveluita.

  8. Lue pienyritysten blogeja ja kommentoi niihin. Yrityksen blogi on monelle pienyrittäjälle (edullinen) keino viestiä tuotteistaan, palveluistaan ja omasta arjestaan. Blogaaminen on olennainen osa markkinointia ja tarjoaa meille kuluttajille mielenkiintoisen mahdollisuuden kurkistaa yritysten kulisseihin. Moni yrittäjä näkee paljon vaivaa blogien ylläpitämiseen ja verkkosivustojen päivittämiseen. Jätä kommentti seuraamasi blogin artikkeliin ja kannusta näin kirjoittajaa jatkamaan sisältöjen tuottamista.

  9. Osallistu keskusteluun. Pienyritysten olemassaololla on järjettömän suuri merkitys paikkakuntasi hyvinvointiin. Osallistumalla yrittäjyyteen liittyviin keskusteluihin ylläpidät tärkeän aiheen eloa ja saat todennäköisesti kiinnostavia näkökulmia omaan elämääsi.

  10. Auta pienyrityksiä mainostamaan. Moni yrittäjä kamppailee markkinoinnin kanssa. Auta mainonnassa jakamalla yrityksen käyntikortteja tai flyereita potentiaalisille asiakkaille, tarjoamalla auttavaa kättä esimerkiksi myyntitekstien kirjoittamisessa tai jättämällä vaikka juttuvinkin paikallisen lehden toimitukseen. Tapoja on varmasti tuhansia ja pienillä teoilla saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia! 🙂

Kiitos, että olet mukana tukemassa suomalaista osaamista ja suomalaisia pienyrityksiä.

Mel

Edellinen
Edellinen

Yrittäjän kesä 2018 – etätöitä ja matkustelua

Seuraava
Seuraava

Kuukauden sometauko – mitä tapahtui tänä aikana?