Aika on rahaa ja sinun aikasi on arvokasta

Aika on rhaa – yrittäjän hinnoittelu

Silmiini osui jokin päivä sitten yrittäjien välinen Facebook-keskustelu hinnoittelusta ja siitä, mitä jokin palvelu saa tai ei saa maksaa. Mielenkiintoni heräsi hyvin nopeasti, puhuttiinhan kommenteissa verkkosivujen toteutuksen hinnasta, siis oman alani töistä. Yleensä jätän tämän tyyppiset julkiset keskustelut ja väittelyt nopeasti elämään omaa elämäänsä, sillä monesti huomaan lievästi provosoituvani kommentteja lukiessani. Olen oppinut jättämään alaani koskevat, hintoihin liittyvät debatit huomiotta ja todennut, että parempi olla sotkeutumatta räikeisiin väittelyihin. Tällä kertaa huomioni tarttui kuitenkin kommenttiin, jossa mainostoimistoyrittäjäksi itsensä esittelevä henkilö kertoi toteuttavansa kokonaisen sivuston 400:lla eurolla. No niin. Tässä kohtaa olisi liian helppoa alkaa härskisti tekemään olettamuksia suunnittelijan edustaman toimiston tietotaidoista, kokemuksesta, tai ylipäätään mistään työn toteuttamiseen liittyvistä vaikuttimista.

Aika on rahaa ja yksi arvokkaimmista asioista joita meille on annettu. Ne hetket, jotka olemme käyttäneet ovat oikeasti ohitse, eikä niitä enää saada takaisin vaikka kuinka haluaisimme. Olemme itse vastuussa siitä, käytämmekö kaiken potentiaalin siitä ajasta jonka olemme tuhlattavaksemme saaneet. Aika on myös hauska käsite, sillä se miten tuntimme käytämme, vaikuttaa lähtökohtaisesti myös elämään. Henkilö, joka käyttää aikansa kannattavan työn tekemiseen, ansaitsee enemmän rahaa. Ihminen, joka investoi aikaansa muihin rakentaa parempia ihmissuhteita, kun taas hän, joka käyttää aikansa joustavan uran tekemiseen saa vastineeksi enemmän vapautta.

Aika on rahaa ja itsensä hinnoittelu olennainen osa sitä

Oman työmme, – siis aikamme – hinnoittelu, on olennainen osa sitä miltä tulevaisuutemme tulee näyttämään. Etenkin meidän, joiden bisnes perustuu siihen että vaihdamme omaa aikaamme rahaan tulisi osata arvioida työmme todellista arvoa ja työtuntimme, todellista hintaa. Yrittäjänä on vähintäänkin kohtuullista pyytää työtunnistaan sellaista hintaa, joka ei vituta siinä kohtaa kun myynti on tehty ja itse työn tekeminen nostettava pöydälle. Tämän olemme itsellemme vähintäänkin velkaa.

Pintapuolisin saattaa vaikuttaa siltä, että (etenkin luovilla aloilla, joissa kilpakumppaneita muuten riittää) on kannattavaa tai järkevää tarjota työtään huokeaan hintaan. Monessa tapauksessa hyöty saattaa kuitenkin jäädä paljon pienemmäksi kuin haitta. Kokosin alle viisi syytä siihen, miksi halvan työtunnin myyminen ei kuitenkaan palvele sinua, tai edes asiakastasi.

  1. Alihinnoiteltu työtunti saa sinut näyttämään siltä, ettet arvosta aikaasi, tai tapaa jolla sen kulutat itsekään.

  2. Pieni palkkio työhön käytetystä ajasta on häiriötekijä, sillä monesti ajatukset poukkoilevat jo seuraavassa työtehtävässä.

  3. Alhainen hinta syö resursseja toiselta, korkeampaa hintaa maksavan asiakkaan työstä.

  4. Luovuudelle ei jää aikaa – todelliset timantit saattavat jäädä luomatta ja asiakas saa lopputuloksen joka olisi voinut olla parempi.

  5. Asiakas joka maksaa pientä tuntihintaa, ei todennäköisesti ole valmis investoimaan sinuun yhtään enempää tulevaisuudessakaan.

Yrittäjä, sinun aikasi on mittaamattoman arvokasta ja sinun ajallasi sekä työpanoksellasi on merkitystä. Myös kanssayrittäjän aika on rahaa ja siitä tulisi pystyä maksamaan tätä ajatusta kunnioittava hinta. Tällä kirjoituksella haluan kannustaa sinua hinnoittelemaan itsesi niin, että lopputulos on paras mahdollinen sekä sinulle, asiakkaallesi, että yhteiselle tulevaisuudellenne.

Mel

Edellinen
Edellinen

Ystäviä ja yrittäjyyttä: kiitos Varsinais-Suomen Nuorten Yrittäjien toimikunta

Seuraava
Seuraava

Kuka huolehtii yrittäjästä?