Muutos vie mukavuusalueen ulkopuolelle

Muutos vie mukavuusalueen ulkopuolelle

Muistatko sen kutkuttavan tunteen, kun päätit perustaa yrityksesi? Tai muistatko, kuinka innoissasi olit, kun päätit tarttua tilaisuuteen ja hypätä? Minä muistan. Se on m-a-h-t-a-v-a tunne.

2019 on ollut kasvattavin ja samaan aikaan myös tapahtumarikkain vuosi – ainakin korvien välissä. Tuntuu siltä, että olen kohdannut muutoksia muutosten perään ja löytänyt itseni täysin uudenlaisten haasteiden edestä. Jokainen muutos – iso tai pieni – on kuitenkin sysännyt vierivää kiveä eteenpäin.

Minulle yrittäjyyden ykkösjuttu on aina ollut se, ettei mikään ole mahdotonta. Tarkoitan sitä, että käytännössä mikä tahansa asia jonka haluat toteuttaa, on vain ja ainoastaan kiinni siitä, tartutko toimeen vai et. Merkityksellistä ei ole se, onko sinulla valmiita vastauksia, tai se, onko sinulla tarvittavaa osaamista. Ratkaiseva tekijä on asenne ja usko siihen, että tämä muuten tehdään ja tämä laitetaan tapahtumaan.

Jokaiseen ongelmaan on olemassa ratkaisu. Jokaiseen kysymykseen löytyy vastaus ja jokaisessa epäonnistumisessa piilee opin paikka. Epäonnistuminen on väistämätöntä ja välttämätöntä.

Pelottavin asia muutoksessa on, että muutos vie mukavuusalueen ulkopuolelle. Mahtava asia muutoksessa on kuitenkin se, että muutos vie mukavuusalueen ulkopuolelle. Taika alkaa tapahtua, kun löydämme itsemme tilanteesta, jossa emme aikaisemmin ole olleet. Epätodennäköistä on, että uusia ja jännittäviä juttuja löytyy alueelta, jossa vietämme suurimman osan ajastamme.

Uusia projekteja on helppo aloittaa. Alun innostuksen laantuessa ja haastavien tilanteiden edessä olemme kuitenkin äärimmäisen hyviä keksimään syitä sille, miksi tekemistä pitäisi lykätä ainakin päivällä. Kun lamauttava mörkö löytää tiensä luoksesi, kokeile näitä juttuja:

  1. Pidä tauko. Lähde lenkille ja haukkaa happea. Ideat ja oivallukset syntyvät juuri sellaisissa paikoissa, joissa niitä vähiten odottaa.
  2. Huolehdi aivojesi terveydestä. Nuku laadukkaat yöunet, nauti puhdasta ravintoa (ja vältä keinotekoisia aineita sekä sokeria) sekä ruoki luovuuttasi opiskelemalla uusia juttuja.
  3. Pyydä mielipidettä ystävältäsi, bisness-bestieltäsi tai mentoriltasi. Some on myös erinomainen foorumi pyytää ja vastaanottaa palautetta.
  4. Etsi käsiisi sellaisen henkilö, joka on saavuttanut sen mihin pyrit tai tehnyt sen, minkä itse haluat tehdä. Pyydä apua ja neuvoa. (Saatat muuten yllättyä, kuinka mielellään ihmiset, jopa tuntemattomat, ovat valmiita jeesaamaan.)
  5. Luo jotain joka päivä. Hommat etenevät, kun niille antaa aikaa ja ajatusta. Kysy itseltäsi, minkä yhden asian voin tänään tehdä, jotta se jokin, etenisi. Sitten mene ja tee.

Yksi unelma jonka olen halunnut toteuttaa, toteutui tänään. YASSS! 🔥 Henkilöbrändin kivijalka on verkkokurssi, jonka lanseeraaminen on vaatinut enemmän muutosta, kuin osasin kuvitellakaan. Pohjatyö alkoi jo kauan ennen kuin aloitimme pohjamateriaalin keräämisen tai teknisen toteutuksen hahmottamisen. Siinä se kuitenkin on, tuote jonka suunnittelin kaltaisellesi toteuttajalle. Kurssin avulla opit vetämään puoleesi unelma-asiakkaitasi, saat itsevarmuutta digimarkkinoinnin (etenkin somen) tekemiseen ja löydät brändisi ydinviestit.

Vaikka muutos saapuessaan pelottaisikin, pitäisi sisällään luopumista tai aiheuttaisi hetkellistä epävarmuutta, on palkinto todennäköisesti aina suurempi kuin kaikki nämä asiat yhteensä.

Epäröinnin kynnyksellä kysy, kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään jättää käyttämättä.

Tommy Tabermann

Mel

Tätä tekstiä kirjoittaessa soi: One Way or Another

Vastaa

Sulje