Yrittämistä ja sopeutumista – uudistaja ja kehitysjohtaja nimeltä korona
Verkkokaupassa ja IG-shopissa valikoima uudistuu päivittäin

Yrittämistä ja sopeutumista – uudistaja ja kehitysjohtaja nimeltä korona

Kevät ja korona. Korona ja kevät. Eipä arvannut vuodenvaihteessa yrittäjäksi ryhtynyt mikä koronakevät nurkan takana vaanikaan. Vieläköhän Amazon tai Australia roihuaa, vaikea sanoa, korona kun on valloittanut koko uutisalan.

Päätimme viisi kuukautta sitten perustaa Turkuun secondhand & lifestyle -myymälän, kivijalkaan tietysti. Konseptimme rakentuu asiakkaille vuokrattavista rekkipaikoista, joihin voi tuoda myyntiin miesten ja naisten vaatteita ja asusteita, sekä myymälän omasta seconhandvalikoimasta ja kattavasta valikoimasta luonnonkosmetiikkaa ja siivoustuotteita. Suunnitelmissa oli onneksi alusta asti myös verkkokaupan perustaminen. Työläässä alkuvaiheessa verkkokauppa kuitenkin jäi viikosta toiseen prioritylistan hännille. Alussa kaiken aikamme vei yrityksen perustamiseen liittyvät tehtävät, nettisivun ja somekanavien rakentaminen ja ylläpito, valikoiman suunnittelu ja kartoitus, kivijalan kuntoon laittaminen, tarvittavien järjestelmien hankkiminen ja käyttöönotto, seitsemän päivää auki olevan myymälän hoitaminen jne.

Olimme tehneet S-comin kanssa sopimuksen verkkokaupan rakentamisesta ja ryhtyneet sitä verkkaisesti työstämään, sen minkä muilta kiireiltämme ehdimme. Sitten ilmoitti korona tulostaan ja verkkokaupan rakentaminen siirtyi prioriteettilistan kärkisijalle.

Tuotekortteja näppäiltiin järjestelmään aamusta yöhön useampi päivä. Lopulta verkkosivu oli valmiina ottamaan asiakkaat vastaan. Tässä vaiheessa kivijalassa ovipumppu enää korkeintaan hyräili aikasempaan raikuvaan lauluunsa verrattuna. Dirty Hippies Secondhand & Lifestyle -putiikin saapumisesta Humalistonkadulle oli kulunut tässä kohdassa nippanappa kuukausi.

Katselimme kun ympärillämme ystäviämme, tuttaviamme ja sukulaisiamme lomautettiin. Yhden oli jopa vaikeuksia saada itselleen asuntoa menetettyään koronan vuoksi työpaikkansa. Kuuntelimme, miten ihmiset tylsistyivät ja turhautuivat tekemisen puutteessaan. Meillä yrittäjinä tilanne oli aivan päinvastainen. Asiakasvirta kivijalassa väheni ja jouduimme keventämään aukioloaikaamme, mutta meidän työmäärämme kasvoi jopa entisestään. Tulemme nykyään vielä aikaisemmin töihin kuin alussa, ja iltaisin kun lähdemme, jää puolet päivän to do -listalta aina seuraavalle päivälle. Totesimme jo koronan saapuessa, että virus tulee vaikuttamaan tavalla jos toisellakin pitkään toimintaamme, mutta koska emme voi tietää miten ja kuinka pitkäksi ajaksi, niin emme voi jäädä tuleen makaamaan, vaan tilanteeseen on sopeuduttava

Korona – challenge accepted!

Verkkokaupan lisäksi avasimme pian IG-REKKI -myynnin ja se osoittautuikin suurmenestykseksi. Niin myyjät kuin ostajat ovat olleet tähän kirppistelymahdollisuuteen erittäin tyytyväisiä. Lähes jokainen asiakas pysähtyy erikseen mainitsemaan IG-shopin olevan erittäin hyvä juttu. Tarjoamme siis tällä hetkellä asiakkaillemme kivijalassa olevien rekkipaikkojen sijaan mahdollisuuden ostaa kymmenellä eurolla kymmenelle vaatekappaleelle/asusteelle myyntipaikka meidän Instagram-tililtämme, jossa meillä on näin kahden kuukauden aukiolon jäljiltä lähes 1400 seuraajaa.

Haastan jokaisen miettimään mitä oma yritys voisi tehdä oman perustoiminnan lisäksi.

Me tarjosimme Duo Ilmiölle liiketilamme livekeikan striimausta varten, jotta he saattoivat viihdyttää kotikaranteenissa tylsistyviä ihmisiä. Niin yleisöllä kuin duolla oli viihdyttävä ilta.

Jatkamme muuttuneisiin oloihin sopeutumista, ja pohdimme uusia keinoja kasvattaa asiakaskuntaamme ja liiketoimintaamme. On onni, että osaamme nauttia haasteista. Tai oikeastaan emme taida edes osata olla ilman uutta haastetta tai projektia. Joten vaikka korona oletkin täysi paskiainen, niin kiitän sinua siitä, että olet pakottanut yrityksen pohtimaan uusia tapoja tehdä asioita. Tapahtukoon luonnossa aikaansaamiesi hyvien mullistuksien tavoin myös muutokset yrityksissä hyvinä uudistuksina.

Koska niin kivijalan kuin  Dirty hippies verkkokaupankin asiakaskunnan rakentaminen on meillä vielä ihan alkutekijöissään, kaipaisimme kipeästi vinkkejä verkkokaupan markkinointiin ja sen asiakaskunnan kasvattamiseen. Olisiko sinulla antaa hyviä vinkkejä? Myös muut ideat liiketoimintamme kehittämiseksi otetaan ilolla vastaan.

Jos olet kiinnostunut erityisesti kotimaisten pientuottajien valmistamista ekologisista ja vegaanisista kodinhoidon tuotteista, luonnonkosmetiikasta ja vaatehuollontuotteista, niin klikkaa itsesi Dirty hippies verkkokauppaamme. Tuotteet jotka valikoimastamme löytyy ovat käyneet läpi tarkan seulan. Ne ovat ystävällisiä niin sinulle kuin luonnolle ympärilläsi

Psst. Nyt kannattaa seurata meitä Instagramissa!

 

Rauhaa ja rakkautta,

Minttu / Dirty Hippies Secondhand & Lifestyle

Vastaa