Brändäys verkossa – osa 1/3

Brändäys verkossa -sarja on kolmiosainen tekstisarja, jossa kerron kymmenen vinkkiä siihen, kuinka brändätä itsensä verkossa.

Brändäys verkossa – mitä ja miksi?

Brändäys on kaunis termi, joka sekoitetaan usein visuaaliseen suunnitteluun. Moni kakku kuitenkin päältä kaunis, sisältö on loppupeleissä se joka ratkaisee. Etenkin pienyrittäjien ja freelancereiden olisi syytä pohtia minkälaista henkilöbrändiä kantaa mukanaan ja mitä se kantajastaan kertoo. Parhaimillaan edellä kiitävä brändin maine tuo uusia asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja avaa uusia ovia.

01 Löydä markkinarako jossa toimit

Valmennus ei ole markkinarako, se on ala. Wellness on ala, ei markkinarako. Markkinointi ja kauneus eivät ole markkinarakoja, ne ovat aloja jossa toimit. Kasvata brändiäsi erikoistumalla ja tulemalla tunnetuksi yhden spesifin asian asiantuntijana. Opiskele, lue, sparraa, kuuntele, tee ja kokeile niin paljon sekä kauan että tiedät aiheesta enemmän kuin kukaan muu.

Markkinarakoa voi pohtia vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
1. Ketä autat
2. Minkä ongelman ratkaiset
3. Lupaus jonka annat.

Otetaan esimerkiksi valmentaja, joka toimii hyvinvointialalla. Hänen markkinarako voisi koostua seuraavista palasista:
Valmentaja, joka auttaa kotiäitejä, joilla on vain 15 minuuttia ylimääräistä aikaa vuorokaudessa ja jotka eivät halua viettää pitkiä aikoja poissa perheen luota (-> ketä). Valmentaja auttaa näitä äitejä pudottamaan raskauskiloja ilman kitudieettejä, luonnollisesti ja omaa kehoa kuunnellen (-> ongelma). Valmentaja lupaa, että asiakas tuntee olonsa taas energiseksi sekä hyvinvoivaksi mahtuen samalla vanhoihin lempifarkkuihin (-> lupaus).

On kallista yrittää puhua kaikille. Kun puhut jokaiselle, et puhu kenellekään. Tällöin viesti jää epäselväksi eikä konvertoi.

Tiedä kenelle puhut ja kenelle et puhu. Mitä tarkemmin rajaat aluetta jolla toimit sekä ratkaisua jota tarjoat, sen voimakkaammin brändisi puhuttelee oikeaa, maksavaa kohderyhmää, joka etsii ratkaisua yhteen, spesifiin ongelmaan.

02 Toimi aina arvojesi mukaisesti

Arvot, toimintaa ohjaavat uskomuksemme muodostavat vankan perustan henkilöbrändille. Yksinkertaisuudessaan kyse on siitä, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mistä et ole valmis tinkimään. Arvojen tunnistaminen on avainasemassa, sillä se mitä päästät ulos itsestäsi, vaikuttaa olennaisesti brändiisi ja siihen, mistä sinut tunnetaan sekä muistetaan.

Listaa 5–10 sinulle tärkeää asiaa:
Arvo #01 on minulle tärkeää koska…
Arvo #02 on minulle tärkeää koska…
Arvo #03 on minulle tärkeää koska…

Ennen kuin julkaiset seuraavan some-postauksesi, kysy itseltäsi:
Toiminko arvojeni mukaisesti?
Minkälaisen kuvan julkaisuni antaa katsojilleni?
Mitä julkaisu kertoo minusta/bisneksestäni?
Puhunko julkaisussa niiden asioiden puolesta, jotka ovat minulle tärkeitä?

03 Luo arvoa auttamalla yhteisöäsi

Kun annat, saat. Asiantuntijuutesi on merkittävä osa brändiäsi. Tuota arvoa ja kasvata luottamusta sekä sidettä yleisöösi ojentamalla auttava kätesi – siis osaamisesi. Sinulla on annettavaa yhteisöllesi ja seuraajillesi – ehkä jopa enemmän kuin ajattelet. Osaamisellasi, kokemuksillasi ja verkostoillasi on arvoa.

Mikä osaamasi asia on sellainen, joka säästäisi jonkun:
A) aikaa
B) rahaa
C) henkisiä resursseja?

Minkälaisia ongelmia ratkaiset työssäsi?

Mitä tiedonjyviä voit antaa yleisöllesi, jotta he pääsevät eteenpäin?

Erotu joukosta jeesaamalla, tukemalla, opettamalla, vinkkaamalla, keskustelemalla, kuuntelemalla, yhdistämällä, linkkaamalla ja jakamalla asioita, joita olet itse matkallasi oppinut. Luottamus brändiisi rakentuu vankaksi silloin, kun yleisösi tietää millä tavalla pystyt heitä auttamaan.

Happy branding,
Mel

PS. Kiitos että luit postauksen! Jaa teksti sellaiselle henkilölle jolle uskoisit tästä olevan hyötyä – sharing is caring!

PPS. Kasvata brändiä somessa luomalla järjestystä sisältömarkkinointiin. 5 päivän sisällöntuotantotreeni on valmennus sisällöntuottajille, markkinoijille ja yrittäjille. Lue lisää >

Edellinen
Edellinen

Brändäys verkossa – osa 2/3

Seuraava
Seuraava

Ajanhallinta: tehosta päivääsi näillä vinkeillä