Henkilöbrändi, mikä se on?

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi on trendikäs sana. Mutta mitä sillä oikeasti tarkoitetaan ja miksi sinun pitäisi rakentaa sitä?

Maineesi on brändisi. Brändisi on sitä, mitä ihmiset ajattelevat sinusta ja miten he kuvailevat sinua kun et ole paikalla. Kyse ei ole siitä mitä haluaisit brändisi olevan tai siitä mitä kuvittelet sen olevan.

Henkilöbrändi ei ole värikartta, yksittäinen elementti (kuten logo) tai asia jota myyt. Yleinen harhakäsitys on, että brändillä tarkoitetaan ulkoisia asioita, kuten yhtenäistä some-profiilia tai esimerkiksi auton teippauksia. Visuaaliset elementit ovat toki asioita, jotka sekä altistavat brändisi näkymisen uudelle yleisölle että tekevät siitä tunnistettavan.

Mitä henkilöbrändisi ei ole:
• sitä mitä kuvittelet sen olevan
• maine, jonka voisi hetkessä rakentaa tai muuttaa
• logo tai muu tunnus
• sosiaalisen median profiilisi
• some-seuraajiesi määrä
• tuote tai palvelu jota myyt

Mitä arvoa henkilöbrändi tuo bisnekselle?

Bisneksessä ja myynnissä on kyse luottamuksesta. Ostamme ihmisiltä, jotka koemme tuntevamme, kenestä pidämme ja keneen luotamme. Etenkin nopeasti muuttuvassa maailmassa haluamme olla varmoja siitä, että henkilö jolta ostamme, ei johda meitä harhaan. Haluamme luottaa siihen, että myyjä toimii parhaan etumme mukaisesti.

Hyvän henkilöbrändin pohja on rakennettu niin huolella, että jos syystä tai toisesta päätämme vaihtaa alaa, työpaikkaa, aloittaa uuden tuotteen jälleenmyyjänä tai lanseerata uuden palvelun, emme joudu aloittamaan brändäystä (ja luottamuksen rakentamista) alusta.

Mistä henkilöbrändini koostuu?

Lyhyesti voisi sanoa, että sinä olet henkilöbrändisi. Kyse on siitä, mistä maailma sinut tuntee ja mistä haluaisit olla tunnettu. Henkilöbrändi on kokoelma asioita, joihin voimme omalla tekemisellä, tekemättä jättämisellä sekä viestinnällämme vaikuttaa.

Henkilöbrändi on:
• kokoelma asioita, jotka tekevät sinusta sinut
• arvot ja perusperiaatteet joiden takana seisot
• asiat joiden puolesta puhut
• persoonasi piirteet
• ydinosaamisesi ja taitosi, jolla autat muita
• viestintäsi sävy
• tapa jolla palvelet yhteisöäsi
• tunne, jota saat ihmisissä aikaan

Ei ole yhtä one size -mittaria, jolla todistaa yksi brändi menestyneemmäksi kuin toinen. Henkilöbrändi kehittyy ja kasvaa jatkuvasti, siksi suosittelen, että muutaman kerran vuodessa palaat näiden peruskysymysten ääreen:
• mistä brändissäni on kyse
• mitä haluan ihmisten tuntevan kun he ovat yhteydessä minuun
• toiminko arvojeni mukaisesti
• mitkä ovat brändini ydinviestit
• onko tapa jolla autan ihmisiä muuttunut
• mistä syystä haluan olla tunnettu
• mitä haluan henkilöbrändäyksellä saavuttaa?

Viestinnän tekeminen nojaa henkilöbrändin kulmakiviin

Somen syövereissä surffailessa keskittyminen herpaantuu herkästi. On helppoa tuijottaa menestyksekkäitä henkilöitä ja verrata itseään muihin. Kun ymmärtää minkälaisen jäljen haluaa itsestään jättää ja mitkä asiat ovat itselleen tärkeitä, voi luottaa siihen, että oma tekeminen tuottaa kyllä tulosta. Mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi sinulle ja toisinpäin.

Brändin rakennus ja sen kehittäminen vie aikaa ja vaatii perusteellista ajatustyötä. Tekeminen ei lopu koskaan ja aina on varaa kehittyä jossain.

Mel

•••

Haluatko kehittää henkilöbrändiäsi?
Tutustu Henkilöbrändin kivijalka -verkkokurssiin täällä.

Edellinen
Edellinen

Kansainvälistä naisjohtajuutta kriisin keskellä (vieraskynä)

Seuraava
Seuraava

Markkinoinnin ei tarvitse olla hampaat irvessä tekemistä