Miksi kirjoittaa blogia vuonna 2023?

Miksi kirjoittaa blogia vuonna 2023

Aikojen alussa jo kauan ennen sosiaalista mediaa oli blogeja, joiden ympärille kasvoi kokonaisia yhteisöjä. Nämä yksityishenkilöiden henkilökohtaiset tekstit kuvineen olivat aikansa ilmiö, joka mahdollisti paitsi tiedon, oivallusten ja oppien jakamisen, myös aidon keskustelun sekä vuorovaikutuksen. Debatit ja keskustelut käytiin kirjoittajan sekä yleisön toimesta blogien kommenttiosioissa, samaan aikaan kun anonyymit huutelijat hiljennettiin ikiajoiksi yksinkertaisesti vain poistamalla asiattomat kommentit. Those were the days.

Web 2.0 on tuonut mukanaan nopeat sisällöt, informaatiotulvan ja kasvottomuuden. Samaan aikaan ihmisolennon rumimmat ominaisuudet ovat päässeet kukoistamaan, kun trollit ja anonyymit paskanjauhajat sekä nettikiusaajat ovat löytäneet suosikkialustansa esimerkiksi TikTokista. Netti ja sosiaalinen media ovat täynnä mahdollisuuksia – niin hyvässä kuin pahassa.

Haluan takaisin aikaan, jossa netti avattiin aidon vuorovaikutuksen, inspiraation ja tiedonjanon takia

Kun mistä tahansa asiasta tulee arkipäivää, liian helppoa tai välittömästi saavutettavaa, muuttuu arvostuksemme tätä kohtaan. Ennen ei ollut mahdollisuutta logata itseään sisään muuhun maailmaan heti heräämisen jälkeen (tai sen aikana) ja aloittaa aivottoman sisällön kuluttamista ennen ensimmäistä varsinaista aamutoimea. Kuvittele kuinka erilaisesti käyttäisit internettiä, jos sinulla olisi pääsy siihen vain vartiksi kerrallaan, kaksi kertaa päivässä. Ruutuajan vähentäminen on muutenkin asia, jota voin vain ja ainoastaan suositella.

Tämän takia sinun kannattaisi kirjoittaa blogia

  1. Some-kanavasi saattavat vain kadota. Ei bullshittiä, tämä on aidosti mahdollista. Jos olet esimerkiksi yrittäjänä tai sivubisneksen pyörittäjänä riippuvainen sosiaalisen median kanavista, on aika tehdä muutos – NYT. Algoritmit muuttuvat päivittäin, yleisön silmäpareista kilpaillaan joka päivä rajummilla otteilla ja yhteisön, oman heimon rakentaminen hankaloituu uusien ominaisuuksien, alustojen sekä trendien lisääntyessä. Unohtamatta sitä faktaa, että Meta saattaa joku päivä vain ilmoittaa, että Instagram-tilisi on poistettu pysyvästi. Niin kauan kun et omista alustaa jolla toimit, et omista pääsyä yleisöösi.

  2. Henkilökohtaisuus ja tarinat myyvät. Blogi on erinomainen alusta henkilölle, joka haluaa rakentaa kestävää brändiä, luoda luottamusta ja saavuttaa asiantuntijan maineen. Kautta aikojen ovat tarinat olleet niitä jotka muistetaan – miten muulla tavoin perimätieto olisi säilynyt tuhansia ja tuhansia vuosia aina tähän päivään saakka, kuin tarinoita kertomalla? Bloggaaminen antaa yleisölle mahdollisuuden tutustua kirjoittajaan ja aidosti samaistua tämän kertomuksiin, kokemuksiin sekä mielipiteisiin.

  3. Yhteisöllisyys on katoavaa. Ja juuri siksi ihmiskunta tarvitsee paikkoja (blogeja), joissa keskustella kaltaistensa kanssa, oppia samanhenkisiltä ja ilmaista itseään omalla nimellään. Blogien kultaisena aikakautena ihmiset kokoontuivat tekstien äärelle paitsi inspiroitumaan, myös kommunikoimaan toistensa kanssa. Kommunikaatio on avainasemassa silloin, kun haluamme vaikuttaa positiivisesti mihin tahansa asiaan. Yhteisöllisyys ja heimoon kuulumisen tunne taas on yksi ihmisen perustarve, jonka kokemista blogit voivat edesauttaa.

  4. Kirjoittamisen taitoa kannattaa ylläpitää. Taidokkaasti kirjoitettu teksti auttaa lukijaa ymmärtämään ja tekemään omia oivalluksia. Yksinkertaistettuna kirjoittamisen taito on vaikutusvaltaa. Juuri sitä media, vaikuttajat ja brändit meihin käyttävät: vaikutusvaltaansa. Tiedostaen sekä tiedostamatta teemme päivittäisiä asioita ja esimerkiksi ostopäätöksiä vaikutusvallan alaisena, miksi emme itse käyttäisi omaa vaikutusvaltaamme positiivisten asioiden edistämiseksi?

  5. Blogi on arkisto, toiset aivot ja aikakapseli. Toisin kuin somepostaukset, elävät blogikirjoitukset pidempään. Kun somea pitäisi päivittää joka päivä useampaan kertaan riittää, että blogia julkaisee harvemmin. Vuosien saatossa tekstit muodostavat upean arkiston, jota selaamalla voi ketterästi aikamatkailla vuodesta ja aiheesta toiseen. Kirjoittaminen on myös erinomainen tapa säilöä tietoa, ajatuksiaan sekä tapahtumia turvalliseen paikkaan (olettaen toki että myös sivuston varmuuskopiointi on kunnossa 🙃).

Bloggaamisessa on myös muita erinomaisia, kuten markkinointiin tai hakukonenäkyvyyteen liittyviä hyötyjä. Yritystoimintaa harjoittavalle henkilölle on blogin kirjoittaminen todella varteenotettava pala viestintää täydentämään.

Itse lupaan vuonna 2023 pitää bloggaamisen yhtenä osana omaa bränditekemistä.

Mel

Edellinen
Edellinen

JAKSO 008 – kuinka aloittaa alusta? (+maksuton elämänpyörä-työkalu)

Seuraava
Seuraava

Rehellinen dialogi itsensä kanssa antaa vastauksia