Brändäys verkossa – osa 2/3

Brändäys verkossa, osa 2

Brändäys verkossa – osa 2 on on kolmiosaisen tekstisarjan, jossa kerron kymmenen vinkkiä siihen, kuinka brändätä itsensä verkossa, toinen kirjoitus. Lue sarjan ensimmäinen teksti täältä.

04 Ydinviestisi tuovat yleisösi lähemmäs brändiäsi

Brändin ydinviestit ovat niitä väittämiä, jotka kiteyttävät arvosi ja brändisi persoonan kohdeyleisöllesi selkeään muotoon. Ydinviestisi erottaa sinut kilpailijoista ja antaa yleisöllesi syitä tehdä töitä kanssasi sekä ostaa sinulta. Vahvat viestit resonoivat, luovat merkitystä ja luottamusta.

Brändisi viesti kehittyy koko ajan ja määrittää myös markkinoinnissasi tehtäviä toimenpiteitä.

1) Tunne arvosi
2) Tunne persoonasi ja ymmärrä, mikä erottaa sinut kilpailijoistasi
3) Tiedä minkä spesifin ongelman ratkaiset ja millä tavoin
4) Ymmärrä kohdeyleisösi haasteet, kipupisteet ja tilanne
5) Koosta 1–3 ydinviestiä, jotka tukevat brändisi sielua ja tarjoavat arvoa yleisöllesi.

Haluamme olla tekemisissä sellaisten brändien ja ihmisten kanssa, joihin luotamme ja jotka koemme tuntevamme. Kyse ei ole sinusta ja sinun tarpeistasi vaan siitä, minkä lupauksen voit antaa ja pitää.

05 Aseta brändäykselle selkeä tavoite

Kun tiedät mitä tavoittelet, on sitä kohti kulkeminen helpompaa. Tieto siitä mitä kohti mennään, auttaa sinua pysymään motivoituneena, tuottamaan parempia sisältöjä ja pysymään johdonmukaisena.

Pilko iso tavoitteesi pienempiin osiin ja luo lyhyitä, 10–15 minuuttia pitkiä tehtäviä, jotta kokonaisuus ei tuntuisi ylitsepääsemättömältä tai liian työläältä. Kun tartut yhteen pieneen tehtävään kerrallaan, jaksat todennäköisesti puurtaa tehokkaammin läpi projektin.

Aseta bränditekemiselle helposti mitattavissa olevia tavoitteita, joita kohti et nykyisellä tekemiselläsi ole menossa. (Tavoitteiden tehtävä on inspiroida parempaa tekemistä.) Esimerkiksi numeeriset tavoitteet ovat helposti mitattavissa.

1) Aseta tavoite, jonka onnistumista voit mitata
2) Aseta tavoitteellesi aikaraja
3) Laske ja totea mitä on tapahduttava, jotta onnistut
4) Pilko iso kokonaisuus pieniin päivittäisiin tehtäviin
5) Seuraa ja mittaa tekemistä joka päivä. Säädä tekemistä tilanteen mukaan. Muistuta itseäsi säännöllisesti siitä, miksi aloitit ja miksi tavoitteen saavuttaminen on sinulle tärkeää.

06 Tee siitä visuaalista

Hyödynnä brändäyksessä visuaalista identiteettiä, joka koostuu silmin havaittavista elementeistä kuten värit, typografia (fontit + niiden käyttö), grafiikka ja kuvat. Visuaalinen identiteetti kommunikoi brändin arvoja, tarinaa ja persoonaa auttaen tunnesiteen muodostumista brändin sekä asiakkaan välille.

Harkittu ja taitavasti rakennettu brändi on visuaalisesti johdonmukainen sekä tunnistettava jokaisessa mediassa. Olipa kyseessä yksittäinen some-postaus tai kokonainen verkkosivu.

Pohdi ainakin näitä juttuja ja toista niitä kaikessa viestinnässä:
• brändivärit
• fontit ja tekstien asettelu
• kuvamaailma
• grafiikka ja muu kuvitus
• rajaukset ja tilankäyttö
• filtterit ja erikoistehosteet
• kuvakulmat
• animaatiot/giffit
• hymiöt.

Bränditerkuin,
Mel

PS. 5 päivän sisällöntuotantotreeni on julkaistu! Tsekkaa mikä homma ja lähde messiin >

Edellinen
Edellinen

Instagram story – boostaa sitoutumista näillä vinkeillä

Seuraava
Seuraava

Brändäys verkossa – osa 1/3