Brändäys verkossa – osa 3/3

Brändäys verkossa, osa 3

Brändäys verkossa – osa 3/3 on kolmiosaisen brändäys verkossa -sarjan viimeinen julkaisu, jossa kerron kymmenen vinkkiä onnistuneeseen brändäykseen. Lue myös sarjan ensimmäinen sekä toinen osa.

07 Hyödynnä vetovoimaa

Et tullut tänne miellyttämään kaikkia. Tehtäväsi ei ole puhua jokaiselle tai saada kaikkia somessa häärääviä luottamaan sinuun. Sinulla on oikeus valita asiakkaasi. Sinulla on lupa tiputtaa sellaiset asiakkuudet pois, jotka vievät aikaasi ja energiaasi niiltä joiden kanssa haluat aidosti tehdä töitä.

Olemalla anteeksipyytelemättä oma itsesi, toimimalla arvojesi mukaisesti ja tuomalla esiin persoonaasi vedät puoleesi heitä, jotka rakentavat heimosi henkilö kerrallaan. Ihmiset jotka ”tajuavat” brändiäsi ovat paljon hauskempaa (ja uskollisempaa) seuraa kuin negatiiviseet Niilot.

Kuin vetää puoleensa niitä ”oikeita” seuraajia ja asiakkaita?
Olemalla oma itsesi. Aidosti. Oikeasti. Rehellisesti. Joka päivä.

08 Uudistu ja uudista

Brändäyksen tavoite on, että brändin viesti ja maine tunnetaan. Tavoite on, että mielikuva brändistä on muistettava sekä mieleenpainuva. Digitaaliset kanavat kehittyvät hurjaa vauhtia ja uusia tapoja viestiä syntyy koko ajan. Mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi tänään.

Parhaimmillaan brändi on silloin, kun se löytää tiensä kohderyhmän luokse helposti ja pakottamatta. Siksi viestintää kannattaa uudistaa säännöllisesti. Uudistuminen ei tarkoita sitä, että brändi heittäisi kivijalkansa, siis arvonsa ja esimerkiksi ydinviestit romukoppaan.

Uudistuminen tarkoittaa, että brändi mukautuu uusiin tilanteisiin, ympäristöihin ja oppii hyödyntämään trendejä otollisella tavalla. Uudistuminen ja muutos on usein hyvästä, brändi elää ja hengittää ajassa kuten me ihmisetkin. Ole rohkea ja kokeile uusia asioita.

09 Ylläpidä sähköpostilistaa

Mitä jos menettäisit kaikki some-kanavasi tänään? Löytäisivätkö asiakkaasi sinut sen jälkeen? Tai tavoittaisiko viestisi asiakkaasi? Brändäys verkossa ei ole vain bling blingiä somessa. Itseasiassa, sosiaalinen media on vain pienen pieni osa digitaalista markkinointia ja viestintää.

En voi tarpeeksi korostaa sitä, että onnistunutta brändäys on silloin, kun onnistut konvertoimaan some-seuraajasi uskolliseksi uutiskirjeen lukijaksi ja tätä kautta myöhemmin myös asiakkaaksi.

Uutiskirjeen plussat:
+ sinä omistat koko sähköpostiosoitteiden rekisterin, ei Facebook, Instagram tai TikTok
+ sinulla on valta päättää koska lähetät viestin listallesi, ei some-kanavan epäluotettava algoritmi
+ sähköpostien kautta sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda suhde asiakkaisiin
+ kun saat uuden uutiskirjeen tilaajan tiedät, että liidi on jo valmiiksi lämmin
+ pystyt keräämään ja hyödyntämään uutiskirjeesi analytiikkaa ihan eri tavalla.

Olisiko aika aloittaa sähköpostimarkkinointi? Tutustu ActiveCampaign sähköpostiohjelmaan >

10 Pidä hauskaa

Markkinointi saattaa joskus tuntua työläältä pakkopullalta, johon jokaisella digimarkkinoinnin asiantuntijalla tuntuu olevan ihan eri näkökulma siitä mikä toimii. On helppo eksyä kiiltävien asioiden viidakkoon ja alkaa vertailemaan omaa tekemistä toisten tekemiseen, vaikka olisi aivan eri tilanteessa kuin muut.

Brändäys verkossa on mahdollista toteuttaa palamatta loppuun, pitämällä hauskaa ja pysymällä uskollisena omalle jutulleen. On todennäköistä, että heimosi rakastaa niitä asioita joita sinäkin rakastat ja että yleisösi pitää viihdyttävinä niitä asioita joille sinäkin naurat.

Mel | @iammelschmidt

Oletko valmis muuttamaan sisällöntuotantoprosessin kannattavaksi some-viestinnäksi? Tutustu 5 päivän sisällöntuotantotreeniin >

Edellinen
Edellinen

Instagram kävijätiedot ja niiden analysointi (kevät 2021)

Seuraava
Seuraava

Instagram story – boostaa sitoutumista näillä vinkeillä