Markkinoinnin ei tarvitse olla hampaat irvessä tekemistä

Markkinoinnin ei tarvitse olla hampaat irvessä tekemistä

Markkinoinnin tekeminen korostuu muuttuvassa maailmassa.

Tilanne jossa elämme pakottaa yrittäjiä pohtimaan markkinointia uudestaan. Nyt he, jotka ovat systemaattisesti rakentaneet brändiään ja vahvistaneet presenssiään verkossa ovat varmemmalla pohjalla kuin he, jotka ovat lykänneet tekemistä hamaan tulevaisuuteen. Toisaalta nyt jos koskaan on erinomainen hetki tarttua mahdollisuuteen ja uudelleenarvioida, ovatko menneisyydessä tehdyt markkinoinnin toimenpiteet johtaneet haluttuun lopputulokseen.

Jos markkinointi stressaa enemmän kuin innostaa, on syytä palata piirtopöydän ääreen

Muuttuvan maailmantilanteen myllerryksessä on helppoa jäädä kiinni negatiivisiin viboihin ja antaa stressille yliote. Stressi aiheuttaa pelkoa ja pelko purkautuu helposti joko täydellisenä lamaantumisena, jolloin viestinnän tekeminen tippuu nolliin tai päinvastoin holtittomana räiskimisenä joka suuntaan. Tilanne on uusi ja siksi kokeneenkin markkinoijan saattaa olla vaikea pysyä linjassaan. Tällöin on syytä pysähtyä hetkeksi, palata brändin kivijalkaan ja palauttaa mieleen ne merkitykselliset asiat, joista brändissä on oikeasti kyse.

Kun nojaa arvoihinsa, ymmärtää mikä brändin persoonassa kiehtoo ja tietää miten oma ydinosaaminen auttaa asiakasta, on helppo suunnitella markkinoinnin toimenpiteet vaikka maailma heittäisikin häkkyrää. Suunnitelma on syytä olla olemassa ja jos sitä ei ole, on maltettava ensin luoda sellainen. Suunnitelmat toki saattavat muuttaa muotoaan, mutta rauhaa tekemiselle antaa tieto siitä, miten ja kenelle haluaa viestiä.

Epäonnistumisen pelko ei ole este markkinoinnin tekemiselle

On hyvä muistaa, että jokainen on joskus ollut ensikertalainen. Jokainen somessa hääräävä henkilöbrändi on joutunut astumaan mukavuusalueensa ulkopuolelle, kuvaamaan ensimmäisen videonsa, epäonnistumaan ja nousemaan takaisin jaloilleen. Jokainen, joka rakentaa bisnestä verkossa, on joskus joutunut vastaanottamaan inhottavia kommentteja. On aivan sama, mitä Pirkko-Liisa on mieltä – todennäköisesti et edes haluaisi tehdä töitä henkilön kanssa, joka asennoituu negatiivisesti siihen mitä teet. Fakta on tämä: kukaan joka on pidemmällä kuin sinä, ei tule tuomitsemaan sinua siitä, että tuot itseäsi ja osaamistasi esille.

Tehty on parempi kuin täydellinen

Tärkein neuvo, jonka voin sinulle antaa on tämä: tee.

Julkaise ajatuksesi, näytä kuka olet, kerro mitä teet, kuvaa se video, aseta itsesi framille, kutsu ihmiset olohuoneeseesi. Mitä enemmän julkaiset sisältöjä ja mitä enemmän käyt keskustelua seuraajiesi kanssa, sen itsevarmemmaksi tulet. Tekemisen kautta syntyy varmuus ja varma ote tekemiseen synnyttää kauppaa.

Yksinkertaisuudessaan markkinoinnissa vastataan kysymyksiin:
• ketä autat (ihanneasiakkaasi)
• minkä ongelmat ratkaiset (minkä asiantuntija olet)
• millä tavalla autat asiakastasi pääsemään tilanteesta X tilanteeseen Y.

Juuri nyt on oikea hetki vahvistaa viestintää ja rohkeasti altistaa brändin näkyminen niille, jotka apuasi kaipaavat. Sinua ja yrityksesi osaamista tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan.

Mel

Edellinen
Edellinen

Henkilöbrändi, mikä se on?

Seuraava
Seuraava

Toimintasuunnitelma työkaluksi kriisin keskellä